shopify site analytics

5 Gouden beursregels

Home Forums Forex artikelen Forex 5 Gouden beursregels

Dit onderwerp bevat 9 reacties, heeft 8 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  madmen 7 jaren, 2 maanden geleden.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur

[Vpag]choice.jpg
    Onlangs heb ik het boek gewonnen en ontvangen (met dank aan Armijn =]) genaamd: Groot Beleggers Handboek. Ben net begonnen met lezen en dit vond ik toch wel interessant om met jullie te delen. Ik herken veel van mijn eigen fouten hierin, vooral toen ik nog net was begonnen :P. [/Vpag]

1. Kies een methode, een systeem
    Als u op een goede manier met de beurs bezig wil zijn, is het heel belangrijk dat u een bepaalde methode kiest. Deze methode dient zodanig te zijn dat u op een consequente manier beslissingen kunt nemen en dat u een houvast heeft waarop u steeds kunt terugvallen.
    Wanneer u zich wilt verplaatsen van punt A naar punt B, kunt u kiezen of u dat doet per trein, per vliegtuig, per auto, enzovoort. U zult in ieder geval een keuze maken. Bij beleggen is het niet anders: u dient te kiezen voor een methode volgens welke u gaat beleggen.
    Het is echter zeer waarschijnlijk dat maar weinig lezers tot nu toe bij het beleggen consequent volgens een bepaalde methode te werk zijn gegaan. De meeste beleggers switchen namelijk, met de beursschomelingen mee, van de ene methode naar de anderem waarde ze continu achter de markt aanlopen.

2. Ga gedisciplineerd te werk
    Wanneer u eenmaal een methode heeft gekozen of ontwikkeld, zult u ervoor moeten waken dat u ook volgens deze methode handelt. Ga gedisciplineerd te werk en beheers uw emoties zoals hebzuch en angst.
    Het sleutelwoord is hierbij discipline. Als u met uw beleggingen volgens een beaalde methode succes wilt hebben, zult u uzelf moeten onderwerpen aan enige discipline; emotionele factoren als hebzucht en angst zult u naar de achtergrond moeten dringen. Angst en hebzucht zijn namelijk in tien van de elf gevallen de oorzaak van het mislukken van een bepaald beleggingsbeleid.

3. Doe ervaring op, oefen op papier
    Ook bij beleggen is het van belang dat u ervaring opdoet. Net zoals alle andere zaken, die u pas goed kunt doen als u ervaring hebt, doet u uw beleggingen ook pas goed wanneer u over ervaringen beschikt. Indien u over geen enkele beleggingservaring beschikt, is het zeer onverstanding meteen grote posities in te nemen (= met aanzienlijke sommen geld beleggingen doen). Het gevaar is dan groot dat u binnen afzienbare tijd, noodgedwongen, met beleggen moet stoppen.
    De noodzakelijke ervaring krijgt u niet in ëën keer. Vergelijk het maar met iemand die moet leren zwemmen. In het begin blijft het bij droogzwemmen aan de kant. Daarna oefent hij voorzichtig in ondiep water. Pas wanneer hij de slag onder de knie heeft en voldoende zelfvertrouwen heeft gekregen, waagt hij de grote sprong in het diepe. U kunt dus het beste stap voor stap te werk gaan:

I. In het begin kunt u ervaring opdoen door op papier of met kleine bedragen te beleggen.
    II. Vervolgens volgt u het koersverloop om volgens uw systeem op een bepaald koersniveau weer te verkopen. Ook dat legt u vast. Wanneer u dit een tijdje volhoudt, kunt u na verloop van tijd zien of uw systeem voldoet. Hiermee creëert u voldoende zelfvertrouwen om voorzichting (kleine) transacties in de werkelijkheid te gaan doen.
    III. Pas wanneer u ziet dat het echt goed gaat en u ervan overtuigd bent dat uw systeem functioneer, kunt u met het ‘grote’ werk beginnen.

4. Accepteer verliezen
    De capaciteit om verliezen te aanvaarden is een van de belangrijkste voorwaarden waaraan een goed belegger moet voldoen. Het is ook een van de moeilijkste voorwaarden, want het zal u duidelijk zijn dat niemand gaat beleggen met de bedoeling geld te verliezen.
    Toch zal geen enkele belegger altijd winst maken; iedereen zal zo nu en dan verlies moeten incasseren. Sterker nog, iemand die actief belegt, zal regelmatig tegen verliezen aanlopen. Wanneer u echter een goede methode hanteert waarin u vertrouwen heeft, weet u dat deze op den duur winst zal opleveren en raakt u niet ontmoedigd als het eens misgaat.
    Wanneer u in staat bent van de tien trades (=aan- en verkopen) er zes met winst af te sluiten, en u weet de verliezen van de andere 4 te beperken,dan is dit, zeker wanneer u in opties belegt al een goed resultaat.
    Verliezen hoeven dus beslist geen ramp te zijn. Het spreekt voor zich dat u wel vastberaden moet zijn om de verliezen zoveel mogelijk te beperken. Met andere woorden: kap verliezen direct af. Dit laaste kunt u doen door het consequent toepassen van de stop-loss techniek. De stop-loss techniek staat in dit boek uitvoerig beschreven (zie paragraaf 10.4…….. (ff verder)
    Meestal zien we precies het tegenovergestelde: de mensen kappen hun winsten af en laten hun verliezen op lopen.

5. Ben vastberaden grote winsten te maken
    Op het eerste gezicht lijkt dit natuurlijk vanzelfspreken, In de praktijk blijkt het echter een heel groot probleem te zijn. Mensen die ooit de spanning hebben ervaren op verlies te staan, hebben nogal de neiging om, wanneer het dan een keer wel goed gaat, met ëën Á  twee gulden winst tevreden te zijn en meteen weer uit de markt te stappen. De menselijke emotie angst is hierbij een slechte raadgever gebleken. Indien u echter consequent blijft werken volgens uw methode, kunt u mogelijk grote winsten wÁ¨l binnenhalen.

Conclusie
    Kies voor de juiste methode en pas die consequent en gedisciplineerd toe. Beheerst uw emoties hebzucht en angst, heb geduld en laat de tijd zijn winstgevende werk doen. Ben vastberaden om:
    – geen grote verliezen de accepteren, maar deze direct af te kappen indien de stoploss wordt doorbroken;
    – grote winsten te behalen en deze door te laten lopen totdat verandering van stadium dit noodzakelijk maakt.
    Geloof dat de beursonwikkelingen weergegeven in de beurspatronen de enige ware graatmeters van de beurs zijn en maak vooral niet de fout het vanuit uw macro-economische of bedrijfseconomische kennis beter te weten (oei, oei, alweer zo’n pijnlijke ervaring). Voor een belegger is het immers niet van belang wat een aandeel, optie of obligatie werkelijk waard is, maar wel wat het op de beurs oplevert. Ga er maar van uit dat in de beurskoers alle feiten en informatie verdisconteerd zijn.

Okeeee en dat was dat overschrijfwerk XD. Sorry voor spelfouten alvast, het is niet de kortste tekst die ik ooit heb geschreven. En Note: sommige dingen heb ik ff aangepast of weggelaten want die hadden te maken met de stadium methode, een methode die in dit boek beschreven staan en die gebaseerd is op deze regels.

+500

Armijn
    Lid

Bedankt Dubbeldam, wordt erg gewaardeerd dat je dit gedaan hebt. Zeer interesssante informatie.

Ik vond persoonlijk deze erg mooi en moet hier zelf ook aan blijven werken m.b.t. mijn challenge:
    Mensen die ooit de spanning hebben ervaren op verlies te staan, hebben nogal de neiging om, wanneer het dan een keer wel goed gaat, met ëën Á  twee gulden winst tevreden te zijn en meteen weer uit de markt te stappen. De menselijke emotie angst is hierbij een slechte raadgever gebleken. Indien u echter consequent blijft werken volgens uw methode, kunt u mogelijk grote winsten wÁ¨l binnenhalen.

Admin-D
    Lid

De basis… ZO simpel en toch gaat 99% hier zwaar kapot aan. Als je jezelf hier aan kunt houden en enig talent hebt, dan red je het gewoon.

ragpad
    Lid

Allereerst bedankt voor het typwerk! Ik heb toch wel erg veel moeite om rustig verschillende strategieën proberen te creeëren. Al dat geld wat momenteel voor het oprapen ligt denk ik dan.
    Toevallig is dat bergje goud nooit ver buiten handbereik en zal het per definitie niet moeilijker zijn dan andere momenten.
    De 1 a 2 generaties voor ons hebben zichzelf al door het werk en geëxperimenteer heen gezwoegd, kunnen we niet gelijk van hun fouten leren zonder ze zelf eerst te hoeven ondergaan?
    Misschien moeten we eens het bejaardentehuis in, opzoek naar een paar forex-veteranen om ons de kneepjes van het vak te leren.

Geld is volgens mij veel minder leuk als je boven de 40 bent. Misschien lijkt dat zo omdat het nu ongrijpbaar is, maar denk dat je als je op je retour bent toch wat minder gaat dromen.
    Maargoed, ik zal mn emoties op de rem houden en rustig een succesvolle strategie proberen te vinden.

“Amen” tov dit artikel… nu nog even in de praktijk brengen.

Als je het leest lijkt het indeed de simpelste praktijk van de wereld, echter in de realiteit komt er toch ff veel meer bij kijken =]

Kvd
    Lid

@dubbeldam 8258 wrote:

Als je het leest lijkt het indeed de simpelste praktijk van de wereld, echter in de realiteit komt er toch ff veel meer bij kijken =]

Helemaal mee eens. in je hoofd heb je zo door hoe het moet alleen moet je dan nog de rest onder controle krijgen 🙂

Zoltar
    Lid

Papertrading is overrated. Om te leren hoe met je software om te gaan is het perfect maar eigenlijk geven de andere punten al aan dat het daar bij blijft.

Armijn
    Lid

Ik gooi er nog maar eens 5 gouden beursregels tegen aan die iedereen natuurlijk wel weet maar nu nog moet toepassen 🙂

1. Handel niet teveel: Dit is de grootste reden waarom particuliere traders geld verliezen. Kijk hoeveel posities je verhandeld hebt en hoeveel hiervan verliesgevend zijn. Verwijder de meest slechte en uw resultaten zullen omhoog schieten.

2. Gebruik altijd stoplosses: Rendement komt vanzelf als je het risico en het mogelijke verlies maar in de gaten houdt. Sluit een positie met verlies voordat het verlies uit de hand loopt.

3. Vergeet niet te verkopen: Wees niet te inhalig en verwacht niet dat de betreffende positie maar hoger en hoger blijft gaan. Als je wacht tot de laatste cent is het mogelijk dat je alles verliest.

4. Winst maken is hard werken: De juiste posities komen niet aanwaaien, hiervoor moet je onderzoek doen en de markten in de gaten houden. Hoe meer tijd je hieraan besteed hoe succesvoller je zult worden.

5. Ren niet achter de markt aan: Wacht tot je een duidelijke kans ziet en profiteer daarvan.

madmen
    Lid

Voor regel 3 zou je een TS kunnen gebruiken .

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

Lost Password

Register

Advertisment ad adsense adlogger